Bila Memandang Bintang DiLangit, Usah Dilupa Rumput di Bumi

Salam Pictures, Images and Photos
RSS

UlaNgKaJi SubJek Kaunseling Islam...

Assalamualaikum...

wahai kawan kawan...

hari nie..ana rasa bersemangat nak mengulangkaji subjek kaunseling islam..kali nie...ana nak mengajak kawan kawan semua membaca apa yang telah ana dah baca...sebenarnya..ana berminat sangat subjek nie..teringin sangat nak wat praktikal sekali...kalu just teori je macam x best...kalu sekali wat sesi kaunseling memang best! mantop...
.....

Jom kita baca sama sama..!!




Al-Ghazali memperkenalkan model kaunseling seperti berikut;
macam nie....



1.   Langkah 1: Pengenalan dengan beri salam, membaca al-Fatihah dan taqarub.


2.   Langkah 2: Bina hubungan dengan berdoa, berjanji dan bertawakkal, bincang konsep-konsep Islam (matlamat hidup, kewajipan, hukum perlakuan, halal haram, musibah, sabar dan syukur) serta sifat-sifat Allah dan sunnah rasul mengikut keperluan dan kesesuaian kes.


3.   Langkah 3: (meneroka diri dan masalah) Mengenal Diri dan Bina Matlamat Hidup dengan meneroka kriteria diri klien yang membawa kepada masalah berdasarkan pemerhatian, percakapan dan soalan andaian. Membimbing klien membuat muhasabah diri dalam melaksanakan syariat. Klien akan menyedari kelalaian dan kekurangan yang ada pada dirinya.


4.   Langkah 4: (mengenal pasti punca dan jenis masalah) Punca dan Jenis masalah, gabungkan langkah 2 dan 3 jadi asas meneroka punca dan jenis masalah.


Kaunselor dan klien mencapai kefahaman yang sama mengenai diri dan permasalahan klien. Rumuskan masalah dengan kefahaman Islam dan penghayatan/amalan syariat.


5.   langkah 5: (memberi ubat yang sesuai dengan penyakit) Punca dan Jenis Masalah dengan menjelaskan caraq membaiki diri dengan; mempelajari ilmu Islam, meningkatkan amalan, bertaubat, berzikir, berdoa, menjaga pergaulan, menjauhi maksiat, menjaga makan minum, menjaga pandangan, menjaga pertuturan dan menjaga diri daripada penyakit hati seperti; sombong, riyak, ujub, dak takabur.


6.   Langkah 6: Penilaian Kefahaman/Pelaksanaan dengan melihat perubahan klien melalui air muka, gerak geri dan pertuturan dari aspek peningkatan akidah, memahami diri sendiri, reda dengan musibah, keyakinan diri yang tinggi, melaksanakan tuntutan agama dan takwa dan tawakkal.
Sumber: Teori Kaunseling Al-Ghazali.



Bimbingan dan kaunseling Islam ialah proses pengajaran dan pembelajaran psikososial yang berlaku dalam bentuk bersemuka antara seorang kaunselor telatih dengan seorang klien. Semasa proses kaunseling dijalankan, teknik-teknik dan kaedah-kaedah teknikal dan profesional digunakan untuk menolong klien menyelesaikan masalahnya dan menghadapi masalah-masalah itu dengan kaedah-kaedah yang boleh membantu klien memahami dirinya, memahami minat dan kebolehan yang ada pada dirinya serta menggalakkannya untuk menerima takdir yang diberi oleh Allah SWT kepadanya. Kaedah ini melatih klien membuat keputusan-keputusan berpandukan berpandukan kepada syariat Allah sehingga ia menginginkan yang halal dan meninggalkan yang haram. Ia juga membawa diri klien kepada tujuan-tujuan realistik yang halal dan mampu serta berguna bagi dirinya serta orang lain sehingga ia mendapati aktualisasi dirinya dalam mengerjakan apa yang diredai oleh Allah SWT, sehingga dapat menikmati kebahgiaan nhidup di dunia dan akhirat.

Bimbingan dan kaunseling Islam, tidak bermakna kaunseling agama sahaja, tetapi merangkumi kaunseling agama dan keduniaan, sebab konsep ibadat dalam Islam mengandungi aktiviti-akviti manusia dalam segala aspek kehidupan. Menuntut ilmu sangat digalakkan, bekerja itu ibadat dan berkahwin itu wajib bagi yang berkemampuan. Memiliki harta benda yang banyak seperti kilang, rumah mewah dan perniagaan dibenarkan selagi ia diusahakan dengan cara yang halal. Bermain, berkelah, berpesta dan kunjung mengunjungi juga digalakkan selagi melepasi batas-batas syariat yang dibenarkan oleh Allah SWT.

Tujuan kaunseling Islam ialah untuk menolong, menyuluh dan menggalakkan manusia membuat keputusan dan membimbing kehidupannya bagi mengerjakan yang bermanfaat di akhirat dengan tidak melupakan bahagiannya di dunia sebagaimana firman Allah dalam surah al-Qashash ayat 77 yang bermaksud;

"Carilah hari akhirat pada pemberian yang diberikan Allah padamu, jangan kamu melupakan bahagianmu di dunia. Berbuat baiklah, sebagaimana Allah berbuat baik bagimu dan jangan engkau mencari kerosakan di bumi, sebab Allah tidak suka orang yang berbuat kerosakan"





Alhamdulillah.....

kita dah sama sama habis membaca...seronok dan happy kan...

selamat mengulang kaji kawan kawan...insyaAllah Bi Taufik wan najah...

InsyaAllah...lain kali kita akan mengulang kaji subjek subjek lain pula yer...

ha!!...bg yang belum habis ass..habis2kan...ana pun ada lagi yang tak habis sebenaqnya...hermm...semoga bole membaiki diri agar tak lagi menangguh kerja last last minute....

Dah nak dekat exam....

semoga dapat menjawab dengan Tenang....

INsyaAllah....

Amin...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

chat