Bila Memandang Bintang DiLangit, Usah Dilupa Rumput di Bumi

RSS

BaiTi JaNNati..Anak Anak CerMinaN DIri...




 

anak anak adalah permata ayahbonda ....didiklah mereka..ajaran agama..kelak bila dewasa..jadi insan berguna..

kata orang..kita tak dapat rasa bagaimana susahnya nak mendidik seorang anak jika kita sendiri belum menjadi seorang mama atau ayah..tapi bagiku semua tu bukan masalah..dan tiada salahnya aku yang masih solo ni untuk membicarakan hal nie..sebab aku sendiri masih ada anak-anak saudara, kadang kadang adik-adik sahabatku..aku selalu jerk perhati keletah dan kerenah mereka..macam macam ragam...insyaAllah suatu hari nanti bakal zuriat ku jua akal hadir dan semoga menjadi generasi soleh solehah...amin...

 sepeninggalan ayahanda tercinta masih segar diingatanku kata katanya…. Anak ayah adalah cerminan diri ayah dan mak…….. alhamdulillah...aku bersyukur dapat jadi anak mak dan ayah..walau mereka tak ajar aku hidup dalam kemewahan aku selesa dengan motivasi yang selalu mak ayah berikan..walau aku sekadar sempat bersama mereka selama 21 tahun lebih..aku hargai saat yang Allah anugerahkan tu..sungguh..pengorbanan mereka tetap kekal dalam sanubari..tetap aku ingati dunia akhirat..pernah suatu hari..rasa rasa baru darjah 3..ayah bawak aku keluar jalan-jalan..seronoknya..ayah just beritahu nak bawak aku ke suatu tempat..aku hanya membontot ayah..tiba2 ayah berhenti kat sebuah rumah yang baru kelmarin terbakar..ayah sengaja biarkan aku meninjau ninjau lokasi..ayah ceta kat aku rumah tu terbakar sebab Allah izinkan dia terbakar..tapi sebabnya litar pintas..anak anak tuan rumah tersebut selalu buat pembaziran elektrik,tak tutup suis..kalau adik nak rumah kita terbakar macam ni adik pun kena membazir elektrikla ye kan...sejak tu aku betekad..aku nak jadi orang berhemat..jimat tenaga elektrik..alhamdulillah..hasil psykologi yang ayah gunakan...ayah memang penyabar orangnya..susah nak tengok ayah marah..dan mungkin sifat tu sedikit sebanyak turun pada diriku..mungkin aku seorang yang tak pandai nak marah orang..herm..x tau la bagaimana orang pikir tentang diriku..wallahu'a'lam...

apa yang aku perhatikan....anak anak saudaraku umur dalam lingkungan umur 2-7 tahun agak lasak.. tapi kecik kecik dulu aku rasa aku pun lasak gak sebab nenek ceta aku pernah jatuh dari tingkap rumah kampung 2 tingkat..bawah batu atas papan...mujurlah x terjadi apa2 kat aku..alhamdulillah..Allah masih nak aku teruskan hidup...nak dijadikan cerita anak ank saudaraku ni memang suka mencuba apa sahaja yang dilihat dan mereka juga didapati ‘tidak dengar kata’. ( jenuh maksunya...)

tapi berdasarkan pembacaanku..baru aku tahu..kanak-kanak sebenarnya tidak dapat mendengar arahan dengan baik kerana tidak memberikan perhatian kepada suara orang yang memanggil mereka.. Sebaliknya perhatian  hanya tertumpu kepada permainan mereka dan alam sekeliling yang ingin diterokai. dunia khayalan..ha...ha..ha..
budak budak nie sebenarnya .. baru jerk belajar bercakap, oleh itu ibu bapa kerapkali tidak dapat memahami apakah sebenarnya yang dimahukan oleh anak...Maka jadilah anak tersebut menjerit, membaling barang, memusnahkan permainan dan sebagainya lantaran frustration (kekecewaan) kerana hajatnya tidak difahami dan dipenuhi.  kasihan....aku dulu rasa rasa macam tu juga ke ekk..

sebenarnya apa yang budak budak kecik nak ehh...emm..jom baca sebentar...

macam kita jugala... Kanak-kanak pun perlu  belaian kasih sayang dan perhatian dari kedua ibu bapa. kalau ayah pun jarang nak jumpa anak, mestilah anak akan mengalihkan perhatian kepada ibunya. Oleh itu cuba fahami bahasa anak dengan bertanya secara lemah lembut kepadanya. Tinggalkan dulu apa yang kita sedang lakukan dan berikan perhatian kepada anak. Pandang mukanya dan tatap matanya. Berapa kalikah dalam sehari kita bertentang mata dengan anak. Eye contact sangat penting di dalam apa-apa jenis komunikasi walaupun dengan anak kecil.
andaikata sekiranya anak perlukan sesuatu dan  tidak dapat berikannya kerana sedang sibuk memasak dsb. Dan layanilah dia sebaik sahaja berkesempatan... Jangan buat tak tahu sahaja atau bersikap acuh tidak acuh kerana sebenarnya kita sedang mengajar anak agar tidak menghiraukan kita sekiranya pula yang memanggilnya. The right way to make her listen to you is by listening to her first. Kita tidak boleh expect anak patuh setiap arahan kita kerana Allah tidak menjadikan ia berlaku demikian. Ingatlah anak belajar dengan meniru setiap perbuatan kita. Buktinya boleh dilihat apabila dia melayani adiknya pula..





Sentiasalah ingatkan diri  dengan sifat positif anak... Keletah dan karenah anak yang menghiburkan...Tumpukan perhatian terhadap kelebihan tersebut, jangan ingati kekurangan anak dan doakan setiap kali selesai sembahyang agar Allah memudahkan mengubah sifat negatifnya. Bayangkan anak dengan semua sifat-sifat positif yang yang diinginkan setiap kali berinteraksi dengan anak. Boleh juga berbuat demikian setengah jam setelah anak sudah masuk tidur dan nyenyak tidurnya. Usapkan dengan lembut di ubun-ubun kepalanya, cium dan bacakan selawat serta sebutkan harapan  kepadanya. Misalnya ‘mama sayang kakak, mama mahu kakak jd anak yang solehah’. Sebutkan perkara spesifik yang mak ayah mahukan. Jangan hanya menyebut ‘mama harap kakak berubah’ atau menyebut dengan nada negatif je....

 emm...juga boleh membacakan surah AlFatihah, Ayat Kursi dan 3 Kul kepada anak setiap kali mereka masuk tidur untuk memelihara dari gangguan syaitan. mendidik anak tidak mudah apatah lagi di zaman globalisasi yang serba mencabar. Semoga kita lebih bersabar, jangan ignore anak dan cubalah memahaminya.

Fahami dunia anak yang tiada masalah, penuh keseronokan dan penerokaan. Bayangkan perasaan anak apabila dimarahi sedangkan apa yang cuba dibuatnya hanyalah meneroka alam sekeliling. Anak-anak hidup dalam dunia yang tiada peraturan. Ibubapalah yang membuat peraturan, disiplin dan juga galakan kepada anak. Belilah buku-buku tentang panduan mendidik anak, mengenali personaliti anak dan cara-cara menghadapinya.

YA Allah..kurniakan aku pasangan yang soleh..zuriat yang soleh solehah...Allahumma perkenankanlah...

apa apapun..aku sedar..nak yang soleh haruslah perbaiki diri untuk jadi solehah..semoga aku tidak tersilap untuk memilih..biarpun persoalan jodoh sedang hangat diperkatakan tambahan lagi sudah masuk tahun tiga, aku masih lagi begini..harapanku sudilah kalian mendoakan agar dipertemukan jodoh yang soleh..andai bukan di dunia..biarlah di syurga..amin..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

chat